فرهنگ زندگی قرآنی

چگونه از قرآن برای بهتر زیستن بهره ببریم؟

فرهنگ زندگی قرآنی

چگونه از قرآن برای بهتر زیستن بهره ببریم؟

آدرس رزق فقرا

خداوند، صاحبان ثروت و توان را مأمور کمک به ناتوانان و کم توانان کرده است.


خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:


«وَ لاَ تَقْتُلُوا أَوْلاَدَکُمْ‌ خَشْیَةَ إِمْلاَقٍ‌ نَحْنُ‌ نَرْزُقُهُمْ‌ وَ إِیَّاکُمْ‌ إِنَ‌ قَتْلَهُمْ‌ کَانَ‌ خِطْأً کَبِیراً؛[إسراء -آیه 31] و از بیم تنگدستى فرزندان خود را مکشید. ماییم که به آنها و شما روزى می‌‏بخشیم. آرى، کشتن آنان همواره خطایى بزرگ است.»


سؤال این است که وقتی می بینیم سالانه بیش از ۳ میلیون کودک به خاطر گرسنگی می‌میرند، این آیه، چگونه قابل تطبیق است؟


 

پاسخ به این سؤال ضمن بیان دو نکته:


نکته اول: آیه شریفه مزبور در مورد ترس از فقر است. یعنی اگر می‌ترسید که به خاطر فرزندان خود، فقیر شوید، نگران نباشید و خداوند همانند شما برای آنان نیز رزق جداگانه ای قرار می دهد. پس؛ روی بحث این آیه در مورد ترس از فقر(خَشْیَةَ إِمْلاَقٍ‌) است نه خود فقر!


نکته دوم: سنت خداوند بر این است که معمولا به طور مستقیم ارزاق را در اختیار مخلوقات خود قرار نمی دهد، بلکه "حکمت خداوند" در کنار "ماهیّت آزمون محور بودن این دنیا" اقتضاء می کند به وسیله واسطه‌های مادی دیگری ارزاق موجودات و از جمله انسانها تقسیم شود.


مثلاً بر متمکّنین لازم است از دارایی که خدا به آنها داده است به خویشاوندان فقیر خود یا دیگر نیازمندان بدهند چنانکه می‌فرماید:


«وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ وَ الْمِسْکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیل‏ وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِیرا؛[إسراء/26] و حق خویشاوند را به او بده و مستمند و در راه ‏مانده را [دستگیرى کن‏] و ولخرجى و اسراف مکن.»


این آیه نمونه ای از دستور رسمی به ثروتمندان برای تقسیم نعمتهاست. پس دلیل اصلی مرگ بسیاری از انسانها به خاطر گرسنگی و فقر، این نیست که خداوند روزی شان را مقرر نکرده  بلکه دلیلش عمل نکردن ثروتمندان به وظایف خود است.


به عبارت دیگر؛ رزق همگان را خداوند به واسطه‌های مورد نظر ارائه کرده است و این بدان معنی است که کسانی که واسطه هستند باید به وظایف خود، طبق آیین نامه الهی عمل کنند تا همگان به سهم روزی خود نائل شوند؛ در غیر این صورت، هم خودشان گرفتار مؤاخذه الهی می شوند و هم انسان‌های دیگر، از حق خود در این دنیا محروم خواهند بود.



منبع:

سایت رهروان ولایت؛ نوشته رفیعی



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.